Eerste stage ervaring :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlene & Leanne - WaarBenJij.nu Eerste stage ervaring :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlene & Leanne - WaarBenJij.nu

Eerste stage ervaring :)

Blijf op de hoogte en volg Marlene & Leanne

08 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Ha lieve mensen in het koude Nederland,

We voelen ons hier zo vrij als een vogel, want we hebben een fiets gekocht in een mooi fietsenwinkeltje. Toen we daar binnen stapte kwam bij ons gelijk een liedje boven: 'maar liever dat nog dan een fiets kopen bij Kees Ijzerman, want daar wordt je alleen maar slechter van' ;)

We zijn al half Paramaribo doorgecrost op onze nieuwe fietsen. Wat soms best gevaarlijk is, omdat ze hier links rijden en niet alle wegen zo goed begaanbaar zijn zoals in Holland.

We hebben ook onze eerste stage ervaringen hier opgedaan. Je moet het beeld van de Nederlandse thuiszorg even loslaten, want het is hier toch wel even anders.

We beginnen 's ochtends om 07:00, dan stappen we op onze fiets richting zuster Steinbach. (Nee, het is geen Duitse ;p )
Een paar straten verderop woont onze 1e cliënte, in een huisje wat in Holland nog niet eens een schuur genoemd kan worden. Bizar om te zien hoe mensen hier kunnen leven. Met een halfzijdige verlamming, maar 2x zorg op een dag, dan moet je wel even een paar keer slikken.

Op een of andere manier zou het er best wel hilarisch hebben uitgezien: een blanke zuster voor op de fiets en donkere zuster Steinbach achterop! Met je krakkemikkige fiets over zandpaden met grote gaten en plassen! Maar we hebben het overleefd.

Eenmaal aangekomen bij de 2e cliënt 'weer wonend in een huis waarvan wij denken hoe kan iemand hier wonen' Deze man was dementerend, en zijn mobiliteit was zeer slecht. Kortom deze cliënten zouden allang niet meer thuis mogen wonen!

Na deze twee uur zat onze werkdag erop. Dat ze het hier rustig aan doen, kunnen wij nu best begrijpen, want voordat je het weet staat het zweet op plekken waar je het liever niet hebt ;)

We gaan hier ook aan projecten werken. Hierbij moet je denken aan de zorgoverdracht verbeteren, informatie verschaffen over niet overdraagbare aandoeningen en iets met de geriatrie.

We hebben hier ook contact gezocht met de ASVZ. Daar gaan we een keer kijken hoe het er hier aan toe gaat. En waarschijnlijk hulp bieden.

We hebben hier ook al het een en ander gezien. We zijn al bij de palmentuin geweest. Hier staan allemaal palmbomen. ;) We zijn ook bij Fort Zeelandia geweest. Op internet kun je hier veel informatie over vinden. ;)

Dit zijn bijna al onze belevenissen, maar we vertellen natuurlijk niet alles.

liefs vanuit het warme Surinamië,
Marlene en Leanne

• 08 Januari 2015 - 15:22

Mirjam:

Ha lieve meiden,

Wat moet dat schrijnende situaties zijn die jullie in de thuiszorg tegenkomen... En wat mooi dat jullie daar de komende maanden mogen werken! Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar alles wat jullie níet verteld hebben :-p

Take care

• 08 Januari 2015 - 16:13

Jessica :

Yoehoee Meiden,

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen, en ook ik ben erg nieuwsgierig wat jullie niet vertellen ;).
    Super dat jullie deze ervaring mogen mee maken, zou ook niet altijd even makkelijk zijn. Maar wel heel mooi dat jullie iets kunnen betekenen voor deze mensen. En ja ik heb het al warm tijdens het werken dus snap helemaal dat bij jullie het zweet echt overal staat!!

Nou lieve meiden, ga er nog enorm van genieten!

Groetjes uit het mooie Leerdam ;)

X Jessica

• 08 Januari 2015 - 17:47

Marissa:

Nou klinkt leuk daar! En nog veel plezier!

Xxx Marissa!

• 08 Januari 2015 - 20:15

Piet, Marina, Sandra, Mark:

meiden heel veel succes en plezier daar verderop. leuk wat van jullie te horen!

groeten uit de poort

• 08 Januari 2015 - 20:51

Familie Kollenstaart:

Haha...foto's en filmpje zijn hilarisch :-)

• 09 Januari 2015 - 09:01

(bijna) Buurman Pieter Sw:

Haha, leuk filmpje! Kijk maar uit, anders staan jullie straks nog op het podium van The Voice Of Suriname :-)

• 09 Januari 2015 - 21:16

Janneke:

Ha meiden,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Werken met een missie.
    Ze treffen het met jullie als hulpverleners.
    Ontdek en geniet. Een rijke ervaring!

• 12 Januari 2015 - 17:25

Jieles En Cora Van Daalen:

Hallo Marlene en Leanne,
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen !
    Geniet daar maar lekker van het mooie weer,hier is het koud, winderig en nat. Brrrr.
    Veel succes met het werk en hartelijke groeten uit Ottoland van Jieles en Cora van Daalen.

• 13 Januari 2015 - 11:33

Anneke:

Hoi Leanne en Marlene,
    Spannend hoor, daar in Suriname. Volgens mij brengen jullie daar wel leven in de brouwerij. Hoe is het contact met de Surinaamse collega's van de Thuiszorg. Gaan die ook op de fiets bij de cliënten langs?
    Groetjes,
    anneke.

• 13 Januari 2015 - 15:48

Marlene & Leanne :

Hoi Anneke,

Tuurlijk brengen wij hier leven in de brouwerij ;)
    De collega's zijn erg aardig en willen ons helpen waar nodig is. Dat is erg fijn.
    De meeste gaan hier met de bus naar de cliënten toe. Daarom spreken we vaak bij de cliënten af, of ze komen bij ons achter op de fiets :)

De Surinaamse groetjes van Marlene en Leanne

• 15 Januari 2015 - 22:34

An:

Ha lieve meiden,
    Jullie eerste verslag gelezen, leuk , en wat een ervaring in de zorg als je het vergelijkt met Nederland.
    Heel veel succes met alle projecten en veel plezier in je werk !!
    Lieve groet,
    Ann@